Politik i undervisningen – om at være et
politisk menneske
Jeg er inviteret til et arrangement med ovenstående titel. Jeg kan desværre ikke deltage, men jeg har meget lyst til at give mit besyv med, for det er et spørgsmål, der har optaget mig i alle mine 40 undervisningsår. Jeg skriver derfor nedenstående i håb om alligevel at være lidt med i debatten.
Mål for politisk dannelse
Ordet politik udspringer af det græske ord, polis,
som betød bystat.
Vi må definere brugen af begreberne etik og politik i dagens Danmark. De er nemlig
tæt forbundne. Hvor
moralen er etikkens praksis udtrykt af individer, kan man sige at politik
er etikkens praksis udtrykt af fællesskabet. Politikken bliver på den måde det
sted, hvor diskussioner og debatter skal afgøre hvilke etiske idealer, der skal
virkeliggøres i fællesskabet. Politik må, i et demokrati, tage udgangspunkt i
samfundets fælles holdninger og værdier, med henblik på at skabe et lovsystem,
der sikrer at flertallets holdninger og værdier ophæves til lov – med skyldigt
hensyn til mindretallet.
Hvis spørgsmålet er: om en lærer må være et politisk
menneske, og om eleverne må erfare læreres politiske engagementer, så synes jeg
at det er oplagt, at læreren som eksempel på ’den voksne borger’ er forpligtet
på, at inddrage samfundets børn i engageret debat om og udvikling af den fælles
politik. Lærerens mål må være at demonstrere egne etiske og politiske kriterier
således at eleven engagerer sig i debat om og udvikling af vort fælles
demokrati.
Jeg gentager lige målet for den politisk dannede
elev:
-
at eleven engagerer sig i debat om og
udvikling af vort fælles demokrati på grundlag af argumenterede kriterier.
Hvor møder eleven engagement?
I den sammenhæng mener jeg, at nogle af mine gamle
studier kan være lidt interessante.
Jeg vil tale for, at lærere må være engagerede, da
det vækker børns engagement – og det giver børnene anledning til at konferere
kriterier med voksne. Det mener jeg nedenstående taler for.
”Lærere og pædagoger
opfattede livsspørgsmål som regelmæssigt opstående i børnegruppen. Man
opfattede spørgsmålene som vedkommende for de enkelte børn men vanskelige at
behandle i undervisningssammenhæng. Livsspørgsmål, der handlede om konkret
hverdagsomgang opstod oftere en abstrakte spørgsmål. Endvidere viste
undersøgelsen, at pædagoger mente, at spørgsmålene opstod oftere end lærerne.
(Det siger måske noget om, hvad børn forventer bliver behandlet i skolen.)
Endelig
viste undersøgelsen, at religiøst engagerede lærere oftere støder på den slags
spørgsmål. Ikke religiøst engagerede lærere finder ikke spørgsmålene så
vedkommende for børn, som de engagerede lærere. (Der var ikke de store
forskelle - men dog en tendens.) Tilsvarende – og interessant i sammenhæng med
overvejelser om de mulige relationer mellem udvikling af politisk dannelse er
det, at politisk aktive lærere anser spørgsmål om samfundssyn og politik som
mere vedkommende og at den type overvejelser forekommer oftere blandt dem end
blandt andre lærere. Ligesom deres opfattelse af undervisningen er, at det er
muligt at undervise i sådanne spørgsmål.”[1]
Hvordan udvikler eleverne deres eget engagement?
Jeg tænker også, at det er væsentligt at overveje,
hvordan elevers politiske socialisation forløber. Hvordan udvikler elever
kriterier for den fælles politik? Nedenstående studie fortæller, at børn ikke
er lige godt hjulpne i den forbindelse. Jeg mener, at skolen i et demokratisk
samfund må have en opgave her.
”Spørgsmål om politisk dannelse har endvidere været genstand for Robert O Hess og Judith V. Torneys forskning.
De
beskriver to væsentlige spørgsmål ved politisk socialisation i deres bog.
-
De påpeger en tendens til, at lavstatus
børn (socialt) og børn med svag intelligens fra samtlige statuslag øjensynligt
er retarderede mht. aktiv deltagelse i beslutningsprocesser og at de
formodentlig senere udvikler sig til voksne borgere, der er apatiske overfor
det politiske system. Hess og Torney siger, at der ikke er beviser for, at det
forholder sig sådan, men at de holdninger de har set hos voksne og hos børn på
8. trin har slående paralleller.
-
De siger også at børns tilegnelse af
poltiske holdninger går ad en mellemvej, hvor partiidentifikation (ofte
forældrenes partitilknytning) vælges som ramme, hvortil elever så relaterer
ethvert nyt emne, som da mere refererer til partifølelser end til komplekse
analyser af ideologier og sammenhænge. Det sidste forklarer måske, hvorfor
familiens partitilknytning får betydning for børns politiske socialisation.
Det sidste skal dog
modificeres fordi de socialt svage eller svagt begavede elever forvirres af
skolens fremhævelse af den ”værdineutrale” holdning. Sådan forstået, at når
lærere docerer uafhængighed af forældres opfattelse, så er det netop disse
børn, der ”tror” mest på læreres opfordring til uafhængighed og lader sig
”forvirre”. Disse tidlige ”systemforståelses”-studier opklarer, hvordan sociale
og politiske engagementer i samfundet reproduceres.”[2]
Dette studie gør det vigtigt at overveje, hvornår
læreres engagement vækker elevens engagement og personlige stillingtagen til
kriterier. Og evt. hvornår og hvordan læreres engagement kan risikere blot at
blive kritikløst kopieret af eleven.
Fire scenarier
Det betyder, at vi skal overveje: hvornår politisk
engagerede lærere er indoktrinerende? Til det brug vil jeg skitsere fire
forskellige engagementers samspil i klasserummet.
- En politisk
engageret og kriteriebevidst lærer kan næppe indoktrinere en politisk
engageret og kriteriebevidst elev. (Det er sandsynligvis i dette
klasserum, at de mest interessante spørgsmål dukker op – til seriøs
gensidig dialogisk behandling). Jævnfør det første studie.
- En politisk
engageret og kriteriebevidst lærer risikerer at indoktrinere en politisk
ubevidst elev, dersom læreren ikke oplyser om sine kriterier og inddrager
eleven i dialog. (Her er læreren forpligtet på at undervise i kriterier …)
Jævnfør det andet studie.
- En politisk
ubevidst lærer kan – ubevidst – indoktrinere en ubevidst elev. (Jeg tror,
at det ofte er det, der foregår under betegnelsen ’værdineutralitet’.)
- En politisk
ubevidst lærer kan ikke indoktrinere en politisk engageret og kriteriebevidst
elev. (I det klasserum kan der vist opstå nogle pudsige situationer!)
Min konklusion er, at dersom vi opfylder målet for
politisk dannelse af eleverne, så kan elever ikke indoktrineres. Ergo – det er
ønskeligt, at elever møder politisk engagerede og kriteriebevidste lærere,
dersom vi ikke vil have dem indoktrineret i skolen.
Og, det er vigtigt for demokratiets fortsatte
funktion og udvikling, at borgerne er engagerede og kriteriebevidste … så, der
er meget at vinde med polisk engagerede og kriteriebevidste lærere.
Jette Tofte
Bøndergaard
Cand.pæd.pæd.,
ph.d.
13. maj 2012
[1]
Sven G Hartman og Sten Petterson: Livsfrågor
och livsåskådning hos barn. Rapport 7/1980 s. 17. Her citeret fra Jette
Bøndergaard: Miljøundervisning – politisk dannet opgør med den tekniske
rationalitet. Licentiatprojekt ved Danmarks Lærerhøjskole, 1991. s. 107-08
[2] Robert O Hess og Judith V. Torney: The Development of Political Attitudes in
Children. Her citeret fra Jette Bøndergaard: Miljøundervisning –
politisk dannet opgør med den tekniske rationalitet. Licentiatprojekt ved
Danmarks Lærerhøjskole, 1991. s.197-98
Ingen kommentarer:
Send en kommentar