I mine fyrre år i uddannelsesområdet har
jeg flere gange anvendt begrebet dannelse. Ofte med et tillægsord til
præcision: almen dannelse, humanistisk dannelse, klassisk dannelse, encyklopædisk
dannelse, polyteknisk dannelse, akademisk dannelse, politisk dannelse, material
dannelse, formal dannelse osv. Tillægsordene betegnede forestillinger om med
hvilket indhold og i hvilken form dannelsen skulle vise sig hos de mennesker,
der havde erhvervet den. Grue-Sørensen har nok ret, når han skriver, at "
De afgørende kriterier på, at dannelse er til stede, er temmelig usikre og
genstand for adskillig uenighed." (fodnote: K. Grue- Sørensen: Almen
pædagogik En håndbog i de pædagogiske grundbegreber, Gjellerup. 1974 s. 40)
Forestiller man sig, at man kunne definere
kriterierne og dernæst tilrettelægge en uddannelse, der resulterede i at
eleverne besad denne dannelse, så ville der være tale om et totalitært samfund.
Det er forøvrigt forsøgt fx under betegnelsen polyteknisk dannelse i DDR.
Forsøgene kunne heldigvis ikke stoppe kritiske ånders søgen dannelse - også
udenfor de definerede områder. Når jeg skriver 'heldigvis', så skyldes det, at
jeg forestiller mig, at en dannet person netop formår at forholde sig kritisk
til den herskende ideologi, kan sætte sig ud over de konventionelle tankesæt og
evner at formulere egne kritiske refleksioner og ideer til alternativer.
Jeg ønsker at leve i et samfundsfællesskab
med plads til mangfoldighed. I det samfund lader dannelsens mål sig ikke
formulere entydigt (totalitært). Men fællesskab skal bygge på noget. Hidtil har
vi i Danmark troet på, at en vis fællesmængde af viden om historie og kunst har
knyttet os sammen. Den tro er åbenbart under forandring? I hvert fald
nedprioriterer Venstre-regeringen (Moderniseringsstyrelsen) de fag i skole og
gymnasium, som skulle bibringe eleverne en sådan viden.
Andre politiske retninger definerer disse
fagområder som 'værdier' vi må kriges om. Hos Dansk Folkeparti er det 'danske'
noget unikt for danskere, som kan føre deres slægter tilbage i flere led
indenfor dansk territorium, og som i øvrigt er kristne på en særligt
kulturkristen måde. Partiet er næppe alene om denne forestilling om danskhed -
den rækker langt ind i andre partier og skaber dermed flertal for en
selvtilstrækkelig og selvfed forestilling om landets rolle i globaliseringen,
hvor næstekærlighed kun udstrækkes til 'danskere'.
Jeg har bidraget til skrifter om, at kultur
er noget vi gør - noget der forhandles imellem os. Jeg opfatter også historie
som noget vi både skabes af og selv skaber. Tilsvarende med kunsten. Skulle jeg
formulere, hvad dannelse er, så er det væsentligt at mennesker skal have evne
og vilje til at deltage i denne 'gøren' kultur, historie og kunst. Det er meget
essentielt for mig, at 'gøren' skal ske miljø- og menneskevenligt.
Jeg kan ikke sige, hvilken eksakt historisk
viden, hvilken bestemt kunstnerisk oplevelse eller præcist hvilket litterært
værk, der vil gøre mennesker i stand til at leve i fordragelig sameksisten. Jeg
tror, tvært imod at vi bliver bedre i stand til at 'gøre' fremtid sammen, hvis
vi mødes i forståelse for at mangfoldighed er en rigdom.
Derfor har jeg været meget glad for den
åndsfrihed, der prægede den danske uddannelsesverden mens jeg var embedsmand i
den. Lærere forventedes at forvalte deres didaktiske refleksion således at de
aktuelle elever blev mødt med det stof, der kunne fremme netop deres udvikling
og med metodefriheden kunne lærerne vælge at gå præcist de veje deres elever
ville få mest udbytte af. Lærere havde frihed under ansvar overfor
målsætningens ord om "åndsfrihed og "demokrati".
Den tillid til lærerne erstattes pt i skole
og gymnasium med 'målstyret læring' af det ministerielt definerede indhold -
næsten som i DDR! Sjovt nok sker det i højrenationale og liberale ordflomme.
Dannelse bliver nedgjort med tillægsordet 'traditionelt'. Så kan skole og
gymnasium rettes mod vækst- og erhvervsvenlige kompetencer.
Som socialt orienteret individ står jeg
lidt afmægtig tilbage. Jeg havde ikke en adresse i Moskva i 70'erne - jeg har
heller ikke aktuelt nogen adresser, der kunne tænkes at udlevere
dannelseskriterier. Når Thomas Aastrup Rømer i Informations kronik d. 27. april
postulerer, at "venstrefløjen åbenbart er imod humanisme og
oplysning", så mener jeg ikke det gælder mig. Jeg trivedes fint med de
kulturradikale spor efter Den Blå Betænkning. I den var der højt nok til loftet
til at holde dannelsestænkningen åben. Oplysning var et ufuldendt - men
fortløbende projekt. Jeg tænker, at netop åbenhed er det fornemmeste kriterium
for begrebet dannelse. Åbenhed i levet "åndsfrihed og demokrati".
Ingen kommentarer:
Send en kommentar