fredag den 19. november 2021

Fra klimasorg til kunstglæde - talepapir til velkomsten

Bogreception d. 18. november 2021

 

Velkomst

Jeg har glædet mig til denne anledning til at se Jer. Nogle af Jer har jeg set i forbindelse med mit skriveri - andre er det længe siden, jeg sidst så. Skal jeg være ærlig, så har Corona-situationen dog givet mig mange overvejelser. Den bog, som er anledningen til vores sammenkomst, har mange ord om begrebet 'omsorg' - som teoretisk fænomen - 'fucking Corona gør det nødvendigt, at vi også praktiserer det ... Med det in mente vil jeg gerne byde VELKOMMEN.

Velkommen til efterkommere til Ingeborg Rode. I har delt min glæde ved at lære mere og mere om Ingeborg. I skal have stor tak for Jeres gæstfrihed og hjælpsomhed. Lad os hilse på

Sanne Gleie, Karen Holmen Stenkilde og Marianne?

En særlig velkomst skal også lyde til Carsten Ole Hansen, som fotograferede de af Ingeborgs billeder, der var tilgængelige i privateje. Tak til Carsten.

Carsten, Sanne, Karen og Jette Gleie, der ikke kunne være med i dag, samt Hans Holmen, der har overleveret et interessant kildemateriale til mig, I har stor del i æren for bogens realisering. Tak! Lad os 'sippe' igen!

 

For så ikke at forbigå nogen, så vil jeg sige tak til alle jer, der har lagt ører til mine overvejelser undervejs - det skal dog siges, at Rolf i særdeleshed har måttet høre meget! Han har endda også gennemlæst manuskriptet - og dermed betydet, at vi kunne spare forlagets korrekturlæser. Tak!

Tak allesammen - familie, venner, litteraturvenner, spisevenner, kollegaer og naboer ...

 

Til Jer, der ikke har fulgt pocessens op- og nedture i årene undervejs, vil jeg sige, at jeg er taknemmelig for, at I har villet bruge denne anledning til fejring af bogudgivelsen med mig. Det er jeg meget rørt og glad for. Tak!

 

Bogen

Jeg forventes vel at sige, hvorfor jeg har skrevet bogen. Hvorfor det netop blev maleren Ingeborg Rode jeg valgte at skrive om. Og hvordan ...

Kimen blev allerede lagt for fem år siden under arbejdet med bogen, "I respektfuld erindring", om de mange glemte malerinder. For èn ting er at finde ud af hvem de glemte var, hvor mange de var osv., en anden ting var, hvilken betydning det kunne have, at kvinderne var glemte.

De glemte er jo døde - de lider ikke mere, men spørgsmålet om, hvad det betyder for os der lever, at de ikke blev set og hørt, fyldte mere og mere hos mig. Gik vi - samfundet - glip af noget? Jeg skrev i sin tid, at det kunne tænkes, at piger, der besøgte museer uden at se værker fremstillet af deres eget køn, kunne tænkes at gå fra museumsbesøg med forestillingen: kunst skabes af mænd.

Jeg tænkte - og tænker stadig -, at vi gik glip af noget! Det er en formodning, en påstand eller i bedste fald en hypotese - så hvordan skulle jeg undersøge, om der er noget om den snak?

---

Flere tilfældigheder gjorde, at jeg blev nysgerrig på, hvordan maleren Ingeborg Rodes liv og karriere var forløbet. Det beskriver jeg nærmere i bogen, men to ting vil jeg gerne fremhæve som særligt betydningsfuldt for mit valg:

- I modsætning til mange af de glemte, så var Ingeborg Rode gift og mor til tre børn - hun levede med andre ord måske et liv, der var mere i overensstemmelse med mit ideal om 'et helt liv' - et liv med både familie og karriere.

- Og så var der nogle gåder - fx hvorfor malede hun min oldefars bror (billedet på bogens omslag), hvor og hvornår ... der var en forbindelse ... Det løfter jeg også lidt af sløret for i bogen.

 

Jeg kunne have valgt at skrive om andre - der var jo som citeret i bogen "I respektfuld erindring" ca 225 glemte kvinder at vælge imellem. Men jeg er overbevist om, at Ingeborg Rodes eksempel er ganske godt til at diskutere med. Det forsøger jeg at begrunde i min nye bog. Men jeg kan røbe, at jeg fortsat vil påstå, at vi gik glip af noget! Det kan ikke BEVISES, men jeg håber alligevel at jeg, med bogen, kvalificerer debatten.

Set ud fra et feministisk perspektiv, er hendes eksempel ganske fint til at granske emner som:

-  omsogsopgavers varetagelse i velfærdssamfundet,

- forståelse af originalitet i en mandsdomineret kultur

- og forståelse for ressourcepåpasselighed

Det vil jeg ikke sige så meget om her, men blot sige: kvinder havde (har nok stadig) andre erfaringer end mænd, som det er vigtigt at finde frem - ikke fordi de er høstet af kvinder - og ikke fordi mænd ikke kunne høste de samme erfaringer under sammenlignelige omstændigheder - ikke for kvinders skyld - MEN FORDI ERFARINGERNE I SIG SELV ER VIGTIGE. Det var kvinder der passede og plejede børn, syge og ældre og det var kvinder, der passede på hjemmets ressourcer. Betydningen, af at billeder af pleje, omsorg og ressurcebevidsthed måske ikke har fundet vej til offentlige samlinger, er svær at opgøre.

Jeg tror, at det betyder noget for vores fælles forståelse af velfærdssamfundets opgaveløsning - helt aktuelt kan man sige: kvinderne løser ikke mere opgaverne for gode ord og betaling med honninghjerter!

Kvinder i såkaldt kvindejob er blevet mere overbeviste om deres jobs samfundsmæssige btydning. Jeg tror, at opfattelsen af at pleje, omsorg, opdragelse, undervisning og vedligehold - som er det kvinderne høstede erfaringer med igennem historien - og som de kvindelige kunstnere måske har fremstillet billeder af - vil fylde mere i fremtidige afvejninger af vækst og forbrug ... Temaerne miljø og klima har fyldt meget i mit voksne liv - nu er de blevet koblet sammen med analysen af den kunst, som historiske kvinder skabte.

 

Genren

Som det forhåbentlig er fremgået af det sagte/ovenstående, så skal I ikke forvente en kunsthistorisk fremstilling i traditionel forstand. Jeg ville have elsket, at vise Ingeborg Rodes værker på fint glittet kunsttryk, det fortjener hun, men sådan spiller økonomien i dansk forlagsbranche ikke. Det blev jeg belært om allerede ved min tidligere bogs udgivelse. Jeg ledte efter et forlag, der var med på idéen om at trække de glemte malerinder ud af mørket. Jeg fik den tilbagemelding fra Gyldendal, at

                         "der desværre ikke er økonomi i en sådan udgivelse, dertil taler glemte kvinder til for lille et kundeunderlag, selv om emnet principielt burde interessere mindst halvdelen af den danske befolkning. Idéen er god. Vi ønsker dig bedre held hos et andet forlag!"

Jeg ville, som sagt, ønske at Ingeborg - og mange andre af de glemte malerinder - kunne præsenteres i en smuk kunst-bogs-udgave. Men her skal I altså snarere forvente Jer en debatterende bog bygget på en pensioneret velfærdsansats feministiske overvejelser over spørgsmålet: Hvad er vi gået glip af?

Jeg kan selvfølgelig ikke BEVISE, at min hypotese holder - dertil er ét eksempel blot et lillebitte input. Men jeg håber, at I, når I har læst bogen, vil synes 'at der er noget om snakken' - for så kan det jo være, at der fremover findes midler til rigtig udgravning og forskning i mange flere af 'de glemte malerinder'.

Min mand, min kritiker, Rolf Andreasen, siger ofte: du vil meget på én gang, når du skriver! Og det har han ret i!

- Så jeg har på den ene side forsøgt at nå ud i flere kroge af den kvindehistorie, som Ingeborg levede i.

- Men samtidig har jeg ikke kunnet dy mig for at inddrage aktuelle overvejelser om, hvordan kunst, efter min bedste overbevisning kan berige mennesker uden at øge den materielle gennemstrømning.

Jeg tror, at kunstoplevelser og fælles kreative engagementer kan give os mennesker håb og ideer til mindre klima-nedslidende livsudfoldelser. Jeg lærte for nylig et nyt ord i en af DR2s Deadline-udsendelser: 'klimasorg'. Uden at jeg kendte begrebet, så har jeg tænkt, at det ikke hjælper at sørge - selv om der ikke er sket meget siden jeg en søndag morgen i 1986 blev til grin ved morgenbordet med min fortælling om køernes prutter og drivhuseffekten. Pigerne - og senere børnebørnene - har ikke brug for en sørgelig mormor, så jeg insisterer, med de to seneste bøger, på at gå fra klimasorg til kunstglæde.

---

Jeg håber at trådene, de historiske kvindererfaringers udtryk i kunsten og mit miljø- og samfundsengagement, er samlet på en måde, hvor det giver appetit på mere viden om 'det vi er gået glip af'.

Jeg håber naturligvis, at en større kreds vil tage godt imod min bog. I dag er jeg meget taknemmelig for, at I, med Jeres tilstedeværelse her, giver mig anledning til at tro på bogens videre liv. Tak for at I er kommet for at hjælpe den på vej. Lad os hygge os - med respekt og afstand ...

Tak og endnu engang velkommen.


Fotoet viser de tre efterkommere og undertegnede

 

 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar